Käynnistyslaite eli starttimoottori tarvitsee virtaa, moottori min. Pyörimisnopeuden, jotta lähtisi käyntiin. Ongelmia tulee esim pakkasella, sillä öljy jäähtyy ja akun teho huononee. Polttonesteen sumuuntuminen ja höyrysyyminen huononee, joka vaikeuttaa käynnistystä. Käynnistin lähtee pyörimään kun virta-avainta käännetän virtalukossa
käynnistys asentoon, silloin yhdistyy ns. herätevirta solenoidin pito-
ja veto käämeille. magneetti kenttä vetää rautasydämen solenoidin
sisään jousivoimaa vasten. Rautasydämen toiseen päähän nivelöity
siirtrohaarukka työntää käynnistyshammaspyörän, vauhtipyörän
hammaskehälle. Kun herätevirta tulee solenoidille, solenoidin toisessa
päässä oleva kosketus levy yhdistää akulta tulevan kaapelin sekä
käynnistimen sisään menevän kaapelin jolloin käynnistimen sisään menee
virta. Magnetismin ja virran avulla käynnistin rupeaa pyörittämään moottoria.
Solenoidin tehäviin kuuluu sähköenergian tuottaminen liike-energialla ja liike-energian tuottaminen sähköenergialla. Solenoidin on tarkoitus siirtää käynnistimen rattaat oikeaan asentoon jotta käynnistin toimii. Solenoidi yhdistää akulta tulevan virran käynnistimen käämeille.
Kuvassa on Seat Ibiza 1.0 96-99 AER käynnistys järjestelmän kytkentäkaavio.
Auton käynnistymiseen tarvitsee n.100A eli 1kw.
Käynnistimen kuluttama virta riippuu käynnistimen koosta ja moottorin koosta.
Käynnistimen pitokäämi: n.2 ohmia, vetokäämi: n. 0,05 ohmia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti