torstai 13. marraskuuta 2014

Sähkötekniikan perusteet 1/ Tehtävä 1

Generaattorin pääosat ja tehtävät:

1.Runko, siinä on kiinni roottori ja hihnapyörä yms muut hilppeet mitkä pyörivät ja rungosta voi vetää kun avaa laturia.
2.Kuulalaakeri, akseli pyöri sen varassa.
3.Tuuletin, jäähdyttää diodeja.
4.Hihnapyörä, hihna tulee tähän kiinni ja pyörittää akselia/roottoria.
5.Roottori, on kiinni akselissa ja pyörii luoden magneetti kentän ympärilleen.
6.Staattori, kun roottori pyörii niin staattoriin syntyy vaihtosähköä.
7.Säädin/hiilenpidin ja hiilet, jännitteensäädin pitää latausjännitteen samassa kierroksista riippumatta hiilien avulla.
8.Liukurenkaat, sähkö kulkee niiden kautta toisesta alkaen päättyen toiseen liukurenkaaseen.
9.Kenttädiodi, niiden avulla vaihtosähkö miuttuu tasasähköksi.
10.Tehodiodi, kestää isomman virran kuin kenttädiodi
11.Diodien jäähdytys levy, jäähdyttää diodien länpötilaa, sillä diodit eivät saa kuumentua liikaa.
12.Hiilipääty, hiilet ovat tässä kiinni, ns.toinen runko.

Virrankulku generaattorissa:

Kun avaintakääntää niin virtalukolta lähtee magnetointi virta generaattorin roottorille jotta se magnetoituu. Kun generaattori pyörii magnetoituna, staattorin käämi alkaa tuottamaan sähkövirtaa. Tämä virta siirtyy liukurenkaista hiiliin ja hiilistä jännitteen säätimelle joka muuttaa jännitteen oikeaksi auton sähkö laitteille. Laturista virta kulkee akulle ja akulta jakoblokille joka jakaa sen auton laitteille.

Montako diodia generaattorissa on kussakin vaiheessa?:

Generaattorissa on 3 diodia kussakin vaiheessa.

Mitkä ovat generaattorin ulostulo jännite ja ulostulovirta?:

Ulostulovirta on yleensä 14,5V ja virtaa n. 65A.

Kuinka estetään akun liiallinen latautuminen?:

Akun liiallinen latautuminen estetään jännitteen säätimellä. Jännitteen säädin katkoo lataamista kun akku on täysi.

Auton lataus järjestelmä:

Kuvassa on vw venton latausjärjestelmä ja sen kytkentäkaavio.



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti