tiistai 15. elokuuta 2017

Auton Lisävarusteiden Asennus

Kun ostat uutta autoa, voit valita autoon erillaisia lisävarusteita lisähintaan. Tässä blogissa vaimennan auton ja asennan autoon vakiota paremman hifi-järjestelmän. 

Aloitetaan vaimennuksesta. Miksi auto kannattaa vaimentaa ? Auton vaimennus hiljentää ajo/rengasmelua eli matkustusmukavuus on parempi auton ollessa hiljainen ajaa. Auton vaimennus parantaa myös äänentoistoa estämällä peltejä rämisemästä ja parantaa akustiikkaa. 

Auto siis kannattaa ensimmäisenä vaimentaa. Vaimennus aloitetaan purkamalla sisusta pellille ja puhdistetaan peltipinnat rasvanpoistoaineella. Itse vaimennan lattian, katon, kontin ja ovet. Vaimennusmattona käytän STP Blackgoldia.

Sisusta purettuna.


Matosta leikellään sopivia paloja ja rullataan telalla tiukasti peltiin kiinni.

 
Pyöränkaarien vaimennus ja kontin lattian vaimennus hiljentää ajomelua hyvin.

Seuraavaksi kannattaa tehdä kaapeloinnit edestä taakse kun sisusta on jo valmiiksi purettu. Ensimmäisenä kannattaa vetää etuakulta latauskaapeli tulipellin läpi konttiin  ja parantaa konehuoneen kaapelointeja. 

Etuakun, moottorin ja laturin maadoituksia kannattaa parantaa, koska alkuperäiset ovat huonot ja hapettuneet ajan kuluessa. Kun liitokset ja maadoitukset ovat kunnossa latautuu akut paremmin ja häiriöt poistuu. Latauskaapeli vedetään etuakun + navasta taka-akun + napaan ja molempiin päihin kannattaa laittaa sulake mahdollisimman lähelle akkua.

Kaapeloinneissa on tärkeää suojata kaapelit ja liitokset hyvin. Liittiminä kannattaa käyttää kunnon prässättäviä liittimiä ja kaapelina täyskuparia.

Seuraavaksi vedetään loput kaapeloinnit konttiin eli ovikaiuttimien kaapelit, soittimen kaapelit, dsp:n kaapelit ja mittareiden kaapelit.  Muista vetää soittimen rca-kaapelit eri puolelta kun virtakaapelit, koska rca johtoihin saattaa tulla häiriöitä. Soittimelle kannattaa vetää myös uudet virtakaapelit samalta akulta mistä otetaan vahvistimille virta, muuten 
voi tulla häiriöitä. 

Kun kaikki kaapeloinnit edestä taakse on tehty, voi sisustan kasata taas. Vaimennus/kaapeloinnit on vänän-niinkuin auton pohjatyöt eli kannattaa tehdä kerralla kunnolla niin ei tarvitse jälkeenpäin purkaa sisustaa eikä tule sähköongelmia.

Nyt kun auto on vaimennettu ja kaapelit vedetty voi asentaa soittimen ja mittarit.

Sitten asennetaan lisäakku, dsp ja vahvistimet. Akkuna kannattaa käyttää agm-akkua. Varapyörämonttu on hyvä paikka asentaa lisäakku. Ensin sahataan pohjalevy joka pultataan autoon kiinni ja sitten asennetaan akku levyyn tukevasti kiinni.

Sitten voidaan kytkeä latauskaapeli akun + napaan ja akun - napa maadoitetaan auton runkoon(muista hioa maalit pois paljaalle pellille). Turvavyönpultin alla on hyvä maapaikka. Akun navoista kannattaa vetää kaapelit erikseen virtablokeille, joista otetaan muille vehkeille virrat.

Seuraavaksi tehdään vahvistimille/despille paikat ja asennetaan ne autoon. Subbareille tulee 2kpl monovahvistimia, midbassoille/laajakaistoille tulee 2kpl 4kanavaisia vahvistimia ja vahvistimet säädetään dsp:llä. 

Takapenkinselkänojaan asensin bassovahvistimet sekä dsp:n ja etupään vahvistimet asensin konttiin.

Kun kaikki vahvistimet on kiinni autossa, mitoitetaan/tehdään vahvistimille kaapelit. Vahvistimen + johtoon laitetaan aina akun lähelle sulake ja maadoituskaapeliin ei tule mitään. Kannattaa kytkeä ensin kaapelit vahvistimiin kiinni ja sen jälkeen vasta virtablokkeihin. Kun kaikki vahvistimet on kytketty, käynnistetään soitin ja vahvistimet ensimmäistä kertaa ilman rca tai kaiutinjohtoja. Jos kaikki toimii niinkuin pitääkin, voi kaiutinkaapelit ja rca-johdot kytkeä paikoilleen.

Sitten aletaan tekemään etulaiuttimille paikkoja. Vakiona autossa on huonot kaiuttimet huonoissa paikoissa ja kaiuttimia asentaessa on tärkeää sijoitella/suunnata kaiuttimet oikein autoon.

Ihminen kuulee 20hz-20 000hz taajuudet ja eri kaiuttimet toistaa eri taajuudet. Diskantit toistavat korkeimmat äänet (5khz-20khz), keskiäänet toistavat keskialueen (500hz-5khz), midbassot toistavat midialueen (50hz-500hz) ja subwoofer toistaa matalimmat äänet (20hz-50hz).  Diskantit/keskiäänet on tärkeää sijoittaa korvan korkeudelle mahdollisimman eteen ja suunnata kuljettajan korviin, sillä ihmisen korva paikantaa korkeat äänet hyvin. Midbassot voi asentaa oviin suuntaamatta koska ihmisen korva ei paikanna niin matalia ääniä kunnolla eli korva luulee että ääni tulee kojelaudalta. Subbari asennetaan yleensä konttiin, koska siellä on tilaa eikä korva erota mistä basso kuuluu.

Oikein asennetuilla kaiuttimilla musiikin kuuntelu autossa vastaa samaa asiaa kuin konsertissa oleminen eli kuulostaa että musiikki tulee keskeltä konepeltiä eikä ovista. Tämä stereokuva on pielessä vakio auton kaiutinsijoittelussa ja kaiuttimet on muutenkin surkeita.

Ensimmäisenä suunnitellaan ja ostetaan laitteisto oman musiikkimaun ja rahatilanteen mukaan. Itse ostin diskanteiksi/keskiääniksi faitalin 3" laajakaistat. Laajakaistat toistaa siis keski/ylä-äänet eli ne asennetaan kojelaudalle suunnattuina kuljettajaan.

Midbassoiksi tulee  Sp Audion 8" midbassoja 2kpl per ovi. Midbassoille on tärkeää tehdä tukevat paikat oviin. Ovien teko aloitetaan vaimentamalla ovet hyvin eli se on jo tehty.

 Seuraavaksi sovitetaan kaiuttimia oviin ja mietitään miten ne asennetaan.

Pahvista leikellään ylimääräiset pois, että kaiuttimet mahtuu.

Seuraavaksi pahvit suojataan teipillä ja otetaan pahvista lasikuitumuotti. Sitten muotti sahataan muotoonsa ja jyrsitään kaiutinrinkulat.

Nyt asennetaan ovipahvi kiinni autoon ja haetaan kaiutinrinkuloiden paikat. Tärkeää asentaa rinkulat niin että ovi menee kiinni vielä.

Kun rinkulat on suunnattu ja kiinnitetty lasikuitumuottiin, haetaan oveen muodot/seinämät pingoittamalla venyvä kangas (fleece on hyvää) ja kastellaan se läpikotaisin hartsilla.

Sitten laminoidaan seinämät ja saumat sisältä hyvin lasikuidulla. Tämän jälkeen ovia kannattaa kokeilla paikoilleen ja todeta että ovi menee kiinni vielä.

Jos ovi menee kiinni ja kaiuttimet paikoilleen, aletaan tekemään pojatöitä ja maalataan tai verhoillaan ovikotelot.

Sitten asennetaan ovipahvit/kotelot paikalleen. Ovikotelot pultataan ovipahvin läpi ovipeltiin tukevasti kiinni. Sitten kytketään kaiuttimet ja asennetaan kiinni. Muista tiivistää kaiuttimen/oven väli tiivistenauhalla.

Nyt on asennettu tärkeimmät kaiuttimet, sillä etupää toistaa 50hz-20khz väliltä taajuudet eli melkein kaiken. Viimeisenä silauksena autoon kannattaa vielä asentaa subwoofer. Subbarin avulla musiikissa on kunnolla bassoa ja musiikki kuulostaa muhkelta. Vaikka se toistaa vain todella pienen alueen koko toistokaistasta niin ilman subbaria musiikki kuulostaa todella kuivalta ja oudolta.

Äänenlaatu käyttöön muhkeutta tuomaan riittää pieni äänenlaatu subbari suljettussa pikkukotelossa, mutta jos haluaa painetta enemmän niin kannattaa valita isompi järeämpi subbari ja tehdä sille refleksikotelo. Itse laitan 2 x 10" järeitä subbareita Bandpass-koteloon. Kaksi pientä bassoa on hyvän kuuloinen musiikillisesti ja oikeanlaisessa kotelossa soi myös kovaa! 

Ensimmäisenä otetaan kontista mitat ja tehdään kotelo. Kotelo kannattaa tehdä 21-24mm filmivanerista. Ensin sahataan oikean kokoiset palat ja kasataan kotelo puuliimalla ja ruuveilla.

Sitten kotelo tiivistetään tiivistemassalla(sikaflex 221) ja tehdään reiät refleksiputkille/bassoille. kotelo viimeistellään maalaamalla tai verhoilemalla. Sitten kotelo nostetaan autoon ja kiinnitetään kuormaliinalla/järeillä kulmaraudoilla auton koriin.

Kun kotelo on autossa kiinnitetään subbarit koteloon kunnon ruuveilla ja kytketään ne vahvistimiin kiinni.

Kun kaikki laitteet on asennettu ja kytketty on aika säätää laitteisto! Tämä tapahtuu tietokoneella. Tietokone kytketään signaaliprosessoriin jonka kautta kaikki rca-johdot kulkevat vahvistimille. Tietokoneella naputellaan ensin perus säädöt ja sitten kuunnellaan ja hienosäädetään laitteisto loppuun. 

Nyt auto on valmis! Auto on vakiota paljon hiljaisempi ja mukavampi ajaa vaimennuksen ansiosta. Musiikissa on taas aivan ÄLYTÖN ero hifilaitteiston asennuksen takia! Musiikki soi nyt todella kovaa ja puhtaasti. Kun istut silmät kiinni autossa, voisit kuvitella olevasi konsertissa istumassa. Bassoakin tulee normaalikuunteluun tarpeettoman paljon ja tuntuu kunnolla rinnassa. 

Auton vaimennus ja hifilaitteiston päivittäminen vakiota parempaan on todellakin kaiken vaivan arvoista! Autohifiä varten on olemassa kisojakin ja tälläkin setillä on käyty monissa kisoissa ja pokaaleita on tullut monia :)
 
























2 kommenttia:

  1. Hei,

    Löysin bloginne sattumalta. Teillä näyttäisi olevan laadukkaita artikkeleja ja tutoriaaleja autoharrastamiseen liittyen.

    Omistan https://tummennuskalvot.fi verkkokaupan, ja minua kiinnostaisikin blogiyhteistyö kanssanne. Olisiko mahdollista tehdä yhteistyössä auton tummennuskalvoja käsittelevä artikkeli blogiinne? Maksamme tästä teille luonnollisesti korvauksen.

    Terveisin,
    Miska
    Yrittäjä

    VastaaPoista