torstai 5. helmikuuta 2015

Harjoitustehtävä 3. Voimansiirto, vaihteisto




1.    Selvitä jostain etuvetoisesta autosta eri vaihteiden välityssuhteet ja mikä on vetopyörästön osuus siihen.

- Ensimmäinen vaihde: 3.285:1
Toinen vaihde: 1.894:1
Kolmas vaihde: 1.275:1
Neljäs vaihde: 1.00:1
Viides vaihde: 0.783:1
Peruutusvaihde: -3.768:1





2.    Kuinka synkronointilaite toimii? Kuuluuko se kaikkin vaihteisiin?

-Synkronointilaitteella saatetaan kytkentätilanteessa olevan hammaspyörän pyärintänopeus samaksi siirtoholkin pyörimis nopeuden kanssa. Synkronointilaite kuuluu kaikkiin vaihteisiin.





3.    Milloin autossa on jakovaihteisto?

-Kun autossa on neliveto.




4.    Mikä on kytkinakselin tehtävä tai tehtävät?

Se välittää moottorin voiman kytkimen kautta vetoakselille.







5.    Kuinka vaihteistossa estetään useamman vaihteen yhtä aikaa kytkeytyminen?


- siirtoakseleiden siirtomekanismien pitää olla sellaiset että vain yhtä akselia voidaan siirtää kerrallaan, toisten ollessa vapaa-asennossa.



6.    Mitä öljyjä vaihteistoissa käytetään?

- jos on likkuva hammastus niin on käytettävä korkea paine öljyä.
- normaali vaihteistossa voidaan käyttää normaali öljyä.



7.    Selvitä esim. kuvalla, mikä on jonkin vaihteiston oikea öljymäärä.




8.    Kuinka siirtopyörävaihteisto ja siirtoholkkivaihteisto eroavat toisistaan?

- siirtopyörävaihteistossa välityksen kytkentä tapahtuu voimaa välittävää hammaspyörää siirtämällä.
- siirtoholkkivaihteistossa vaihde kytkeytyy siten, että pääakseliin uraliitoksella kiinnitetyillä siirtoholkeilla kytketään halutun vaihteen hammaspyörä kiinteästi pääakseliin.

9.Nimeä synkronilaitteen pääosat. 
 
- 1. Synkronointilaitteen runko
   2. Jousi rengas
   3. Synkronipala
   4. Siirtoholkki
   5. Synkronirengas
   6. Pääakselin hammaspyörä


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti