1.
Selvitä jostain etuvetoisesta autosta eri
vaihteiden välityssuhteet ja mikä on vetopyörästön osuus siihen.
- Ensimmäinen vaihde: 3.285:1
Toinen vaihde: 1.894:1
Kolmas vaihde: 1.275:1
Neljäs vaihde: 1.00:1
Viides vaihde: 0.783:1
Peruutusvaihde: -3.768:1
Toinen vaihde: 1.894:1
Kolmas vaihde: 1.275:1
Neljäs vaihde: 1.00:1
Viides vaihde: 0.783:1
Peruutusvaihde: -3.768:1
2.
Kuinka synkronointilaite toimii? Kuuluuko se
kaikkin vaihteisiin?
-Synkronointilaitteella saatetaan kytkentätilanteessa olevan hammaspyörän pyärintänopeus samaksi siirtoholkin pyörimis nopeuden kanssa. Synkronointilaite kuuluu kaikkiin vaihteisiin.
3.
Milloin autossa on jakovaihteisto?
-Kun autossa on neliveto.
4.
Mikä on kytkinakselin tehtävä tai tehtävät?
Se välittää moottorin voiman kytkimen kautta vetoakselille.
Se välittää moottorin voiman kytkimen kautta vetoakselille.
5.
Kuinka vaihteistossa estetään useamman vaihteen
yhtä aikaa kytkeytyminen?
- siirtoakseleiden siirtomekanismien pitää olla sellaiset että vain yhtä
akselia voidaan siirtää kerrallaan, toisten ollessa vapaa-asennossa.
6.
Mitä öljyjä vaihteistoissa käytetään?
- jos on likkuva hammastus niin on käytettävä korkea paine öljyä.
- normaali vaihteistossa voidaan käyttää normaali öljyä.
- normaali vaihteistossa voidaan käyttää normaali öljyä.
7.
Selvitä esim. kuvalla, mikä on jonkin vaihteiston
oikea öljymäärä.
8.
Kuinka siirtopyörävaihteisto ja
siirtoholkkivaihteisto eroavat toisistaan?
- siirtopyörävaihteistossa välityksen kytkentä tapahtuu voimaa välittävää hammaspyörää siirtämällä.
- siirtoholkkivaihteistossa vaihde kytkeytyy siten, että pääakseliin
uraliitoksella kiinnitetyillä siirtoholkeilla kytketään halutun vaihteen
hammaspyörä kiinteästi pääakseliin.
9.Nimeä synkronilaitteen pääosat.
- 1. Synkronointilaitteen runko
2. Jousi rengas
3. Synkronipala
4. Siirtoholkki
5. Synkronirengas
6. Pääakselin hammaspyörä
2. Jousi rengas
3. Synkronipala
4. Siirtoholkki
5. Synkronirengas
6. Pääakselin hammaspyörä
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti